Monitoring stron w Google – do czego służy i jakie elementy obejmuje?
Monitoring stron www to jedno z podstawowych działań SEO (ang. Search Engine Optimization). Monitoring i analiza są obecnie jednym z najpopularniejszych a zarazem najskuteczniejszych działań. Czynności które mają na celu optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwarek jest niezwykle istotna i ważna. Wpływa nie tylko na większy ruch na witrynie ale również na zwiększenie rozpoznawalności firmy. Przeciętny użytkownik Internetu, szukając interesujących go informacji, skupia się na kilku, maksymalnie kilkunastu pierwszych wynikach wyszukiwania. Zapytanie jest kierowane pod konkretne słowo kluczowe. Jednak stały ręczny monitoring efektów działań optymalizujących okazuje się czasochłonne i pochłania wiele energii. Warto skorzystać z zautomatyzowanych form monitoringu pozycji stron.
Monitoring stron w dzisiejszych czasach to konieczność.
Dane pojawiające się w wynikach wyszukiwania bardzo często ulegają zmianie. Modyfikacje algorytmu Google sprawiają, że to co zobaczymy po wpisaniu słowa kluczowego jest wciąż przetasowywane. Pozycja z dnia dzisiejszego absolutnie nie musi być tożsamą z wynikami dnia poprzedniego. Zmiany pozycji fraz są generowane nawet w czasie krótszym niż 1 godzina. Dlatego też warto. wiedzieć co aktualnie dzieje się z naszą witryną i jak radzi sobie w porównaniu do innych stron.
Czym jest monitoring strony www?
Prowadzenie działalności w Internecie może wydawać się banalna. Ale wybicie się z milionów – miliardów użytkowników wcale nie jest prostą drogą. Wiele czynników wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej. Aby zostać zauważonym należy każdego dnia skupić się na utrzymaniu jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym witryna staje się bardziej zauważalna. Użytkownicy są bardziej aktywni, a szansa na zwiększenie dochodów wzrasta. Prześcignięcie konkurencji w wynikach wyszukiwania staje się celem nadrzędnym naszych działań SEO. Dlatego też powinniśmy stale monitorować wyniki swojej strony.
Monitoring pozycji strony to szereg działań obejmujących między innymi:
– Sprawdzenie, czy strona internetowa pojawia się w indeksie Google.
– Testowanie poprawnego zaindeksowania i linkowanie znacząco przyczynia się do umocnienia pozycji witryny.
– Niezwykle istotny jest wybór odpowiedniej domeny, na której znajduje się strona.
Może się zdarzyć, że domena zostaje oznaczona przez Google jako spam i wyświetla się w wynikach na bardzo dalekiej pozycji. Jest to skutkiem antyspamowych działań ręcznych lub algorytmicznych.
– Sprawdzanie treści pod względem SEO i użycia poprawnych słów kluczowych,
– Analiza wielu zmiennych czynników i działań antyspamowych.
Algorytm googla jest udoskonalany przez cały czas i to od niego zależy pozycja naszej witryny w rankingu stron.
Analiza zmiennego algorytmu i dostosowanie treści pod względem optymalizacji pozwala utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania przez długi czas. Jednak należy pamiętać, że ręczne prowadzenie monitoringu jest bardzo czasochłonne i często niemiarodajne. W takim przypadku można sięgnąć po profesjonalne narzędzia.
Stały i regularny monitoring strony ma za zadanie realne wsparcie pozostałych działań, które skupiają się na walce o jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Narzędzia służące monitorowaniu stron www.
Serprobot – narzędzie umożliwiające sprawdzenie do 10 słów kluczowych w wersji bezpłatnej. Jednak w celu głębszej i bardziej dokładnej analizy warto wykupić płatny dostęp.
Seostation – 14-dniowy okres próbny umożliwia monitoring fraz kluczowych, wskazanie lokalizacji wyszukiwania. Korzystanie z różnorodnych wersji językowych Google a także między innymi analizę otrzymanych wyników z map. Wersja płatna to koszt pomiędzy 27-127 zł/miesiąc. W zależności od opcji dane przechowywane są do trzech lat.
UNAMO.COM – 14-dniowy okres próbny. Następnie w zależności od pakietu: 79,00-3800 zł/miesiąc. Oprócz standardowych funkcji takich jak ustalenie lokalizacji wyszukiwania i możliwości dokonywania analizy zarówno mobilnej jak i stacjonarnej, serwis umożliwia także analizę konkurencji.
Webpozycja – w wersji bezpłatnej narzędzie pozwala na analizę do 10 domen.Zakres to badanie konkurencji a także do maksymalnie 15 wyszukiwań w ciągu doby. Wersja płatna to koszt od 19,00 do 155,00 zł/ miesiąc. Umożliwia mobilną analizę, analizę reklam, wybór lokalizacji, możliwość analizy większej ilości domen i dłuższy czas przechowywania danych.
Jakie elementy mogą podlegać monitoringowi?
Monitoring pozycji strony z Google służy przede wszystkim do stałej analizy działań optymalizacyjnych. Jest to proces w pełni zautomatyzowany, co znacząco minimalizuje ryzyko błędów i pomyłek. Co może mieć miejsce – się zdarzyć jeśli włączy się czynnik ludzki.
Podstawowy zakres monitoringu witryn internetowych obejmuje między innymi:
• w jaki sposób strona jest postrzegana przez algorytm wyszukiwarki,
• jak zachowują się na stronie osoby, które ją odwiedzają,
• kim są użytkownicy strony (mężczyźni, kobiety, przedział wiekowy)
z jakich państw jest kierowany ruch na stronę
• jakie słowa kluczowe wpisywane są przez użytkowników, które kierują ich na stronę,
• analiza czy słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników pokrywają się z tymi wybranymi – przez właściciela strony,
• testowanie algorytmu Google znajdujące błędy na stronie,
• kontrola linkowania wewnętrznego – generowania błędów 404,
• określenie jakiego źródła pochodzą linki prowadzące na stronę,
• procentowy udział poszczególnych źródeł wejść na stronę (Media Społecznościowe, Google, linki i inne).
I wiele innych parametrów pośrednich.
Darmowy dostęp do narzędzi posiada szereg ograniczeń i jest polecane głównie na początku przygody z samodzielnym pozycjonowaniem. Jeśli zależy Ci na dokładnej analizie i konkretnych danych lepiej skorzystać z płatnych opcji.